12 dagen Thailand

13 november 2017 - Thailand, Thailand

Inmiddels ben ik alweer 12 dagen in Thailand tijd voor een nieuw verhaal maar weer.

Op 5 november ben ik vertrokken richting Koh Samui. Het weer was bar slecht geworden in het zuiden van Thailand. Ze spraken hier van een tropische storm. Desondanks er toch voor gekozen om met de boot over te gaan. Man man man wat een tocht.. de zee was er ruig. Normaal ben ik nooit zeeziek, maar nu werd ik toch behoorlijk misselijk op de boot. Gelukkig was het na 3 kwartier over en heb ik alles binnen kunnen houden. Het weer was slecht dus besloten om een wat luxer hotel te boeken aan het strand. Als je dan toch binnen moeten blijven dan maar in luxe dacht ik. De volgende dag het eiland lopend een beetje verkend (Met poncho en paraplu in de aanslag). Toch besloten om voor 8 november een tour over het eiland te boeken met de hoop dat het weer wat beter zou zijn.

7 november
Wegens slecht weer weinig gedaan. Wel vonden we een hele leuke cocktailbar waar je 1.75 per cocktail betaalde. Je kan je voorstellen dit bleef niet bij 1 cocktail. Halverwege de avond kwam er een Nederlands stel achter ons zitten. Gezellig met hun zitten kletsen. 6 cocktails later en 3 uur snachts werden we de tent uitgezet omdat ze gingen sluiten helaas haha. Was dus een geslaagde avond.

8 november
Om 8:30 opgehaald voor de tour. Eerste twee stops waren 2 prachtige tempels. Ik zou Anouschka natuurlijk niet zijn als niks zou vergeten dus ik was vergeten om mij te kleden op tempels. Gelukkig hadden ze daar een sjaaltje die ik om kon doen. Daarna zijn we nog naar de grandmother and grandfather rocks gegaan. Dit zijn gewoon rotsen die in de zee liggen, maar een mooi plaatje om te zien. Vervolgens zijn we naar view point gereden voor een mooi uitzicht. Helaas begon hier het slechte weer maar het uitzicht was nog steeds prachtig! Als laatste stop nog een grote waterval gezien. Jeetje wat stroomt dat water hard. Machtig om te zien. Aangekomen in het hotel besloten om lekker op het terras te zitten  met een heerlijke watermeloen juice. Waar we normaal altijd kijken naar de prijzen hebben we  dat deze keer niet gedaan. Dat hebben we geweten we mochten even voor 4 drankjes moesten we 356 bath. Even ter illustratie dit betaalde we ook per persoon voor de hotelkamer zelf. Duur drankje dus voor Thaise begrippen dan. Diezelfde avond weer gezellig naar de cocktailbar gegaan. Ja 1.75 voor een cocktail blijft verleidelijk he :p

9 november
Vanwege het aanhoudende slechte weer besloten om het eiland achter ons te laten en richting de andere kant van het zuiden te gaan. krabi (Ao Nang) it is! In de hoop op beter weer. De reis was op zijn zachtst gezegd apart. We begonnen in een taxi busje vanaf het hotel naar de pier vanuit waar we weer de boot op zouden gaan (Dat dachten wij tenminste) we worden tot onze verbazing afgezet op een bus station. Erg vaag want willen we het eiland af dan zulle  we toch eerst met de boot het eiland af moeten. Maar goed in de bus reden we verder naar de boot. De bus zag er trouwens uit als 1tje die meteen door kon naar de sloop maar goed ervaring leert dat alles hier gewoon  wat ouder is en houtje touwtje in elkaar is gezet. Dit hoort gewoon bij het land. Uiteindelijk bleek dus dat we met bus en al de boot opgingen. Dit verklaarde alles. Na de boot reis weer de bus in en rechtstreeks naar krabi dachten we. Dus niet. De bus stopten ergens in een stadje en de mensen met een witte sticker moeste  uitstappen. Wij dus niet. De bus was op 2 andere mensen na leeg  nu. 10 min later werden ook wij uit de bus gezet. De chauffeur sprak beroerd Engels dus zonder iets te begrijpen de bus uit. Daar kwam er een man naar ons toe die gelukkig wat Engels sprak. Blijkbaar moesten we overstappen in een kleine busje en voor 200 bath extra zou die ons helemaal naar hostel brengen. Was een prima deal dus dat hebben we aangenomen. 30 min later on the road again. Nog 2.5 uur te gaan. 10 min later stopt het busje weer. Tot onze verbazing stapte alle mensen met de witte stickers weer bij ons in. We begrijpen nog steeds niet waarom zij daar afgezet werden en wij verderop. 1.5 uur later stopte de bus weer. Ook deze chauffeur sprak geen woord Engels. Iedereen werd gesommeerd om uit te stappen. Stonden we dan. Uiteindelijk sprak ik een jongen die aangaf dat weer hier nogmaals moesten overstappen. Uiteindelijk kwamen om 6 uur aan bij ons hostel. Diezelfde avond de 7 island tour geboekt waarin we een aantal onbewoonde eilanden zouden bezoeken en veel snorkelen. Het weer hier was al een stuk beter dus we waren in ieder geval de goeie kant opgegaan.

10 november.

Om 1 uur werden we opgehaald voor de 7 island tour. De dag begon mooi. We hadden voor het eerst de zon weer gezien. Helaas trok het helemaal dicht toen we de boot opgingen en begon het te regenen. De eerste stop was chicken island. Meteen het water ingedoken en heerlijk gesnorkeld. Mooie vissen gezien. Het weer trok gelukkig ook weer een beetje bij. Volgende stop waren 2 onbewoonde eilandjes die door middel van een zandbank met elkaar waren verbonden. Daarna weer de boot op om naar de volgende snorkel punt te gaan. Dit plekje was een stuk mooier met een hoop koraal. Daarna zouden we door gaan naar railey beach om heerlijk te bbqen. Helaas moesten we elke keer om bij een eiland te komen overstappen  in een kleinere longtail boot. Dit was alle keren goed gegaan tot nu. De planken waren spek glad en terwijl ik erin stap glij ik uit. De planken lagen los en mijn voet glijd er recht onder. Mijn voet werd binnen 30 seconden compleet blauw en begon te zwellen. Behoorlijk klote dus. Helaas moest ik met deze pijnlijke voet de boot nog uit en ook nog 3 keer in en uit. Een hels karwei. Het laatste snorkel punt heb ik er dus voor gekozen om op de boot te blijven en heb ik helaas de lichtgevende plankton onder water moeten missen. Ik kom moeilijk op mijn voet lopen dus ik was blij toen ik weer terug was in het hotel. Even mijn voet koelen met ijs, douche en lekker slapen.

11 november
Ik werd wakker met een voet die 2 keer zo groot was geworden. Ik vertrouwde het toch niet helemaal en ben hier toch even naar een dokterspost gegaan. De dokters zijn hier raar. Is werd ernaar gekeken in de wachtkamer. Vervolgens moest ik een kamer in en op een bed gaan zitten. De volgende dokter komt kijken en loopt weer weg. Weer een andere dokter komt binnen en ik word gevraagd weer op een ander bed te gaan liggen. Geen idee waarom maar oké. Deze dokter begint gigantisch hard te drukken en vroeten. Conclusie niet gebroken maar wel zwaar gekneusd. Gelukkig niks gebroken. Ze zijn hier echt van de medicijnen wat de dokter begint me van alles voor te schrijven. Tot spierverslappers aan toe. Dit heb ik maar geweigerd.
Aangezien mijn voet zo dik is en die niet in mijn schoen past maar all stars aangeschaft zodat ik die losjes kan veteren. Na 1 dag op slippers wil je echt even schoenen aan zeker ook voor wat stevigheid. De dag heb ik verder gestrompeld op mijn voetje. Helaas bereikte ons daarna het bericht dat oma is overleden. Ons oorspronkelijke plan was om op 12 november allebei een andere kant op te gaan. Wegens dit nieuws werd alles anders. Die avond gebruikt om oma te eren en hebben we een kaarsje voor haar gebrand en een offertje los gelaten op zee voor oma.

12 november
Wegens het heftige nieuws zijn de plannen omgegooid. We blijven wel hier omdat oma dit zo gewild zou hebben, maar om elkaar wel te kunnen steunen hebben we besloten voorlopig verder samen te reizen. Morgen gaan we de oversteek maken richting Koh phi phi. Met oma is onze gedachten proberen we toch te genieten van al het moois hier!

Liefs

1. Monique van ter Meij:
    Lieve schat

Wat een prachtig verhaal weer..Zo mooi geschreven..Je schrijft op een fijne manier dat je t gewoon in een adem uit wil lezen. Heel wat belevenissen weer en deze keer met een lach en een traan.
    Bijzonder dat jullie het treurige bericht over oma samen kunnen delen..mooi eerbetoon aan oma op het strand en goed gestuit om samen verder te gaan..Zoals oma had gewild. Dikke kuss van deze trotse moeder
  2. Maureen:
    12 november 2017
    Vind het zo mooi dat jullie oma op je eigen manier eren en afscheid nemen. Misschien wel fijn om deze dagen nog even bij elkaar te zijn. Heerlijk die snorkeltochten. Lijkt me zo prachtig. Jammer dat we geen foto's kunnen zien. Maar des te meer voor thuis. Veel plezier kho pipi. Liefs
  3. Hans:
    12 november 2017
    Met verbazing, maar ook een stukje herkenning, jullie avontuur met de bus en de boot gelezen. Aziaten zijn als europeaan niet te volgen. Gewoon je ding blijven doen en hun chaotische manier van handelen accepteren. Heerlijk jullie ervaringen te lezen, fijn dat jullie deze kunnen delen. Voornamelijk oma haar overlijden en die mooie ceremonie van jullie. Nog veel meer moois ligt in het verschiet. veel plezier...kuzzz