Indonesië

9 december 2017

Het is alweer een tijdje terug dat ik wat geschreven heb. Maar weer even een update dus.

22 november
Vanochtend ben ik in het vliegtuig gestapt richting Bali vanaf Phuket. Na een tussenstop op Singapore om 18:00 uur aan gekomen op Bali. Snel door de visum controle want Lars zat al op me te wachten. Eindelijk door de visum controle heen stond Lars daar. Ik ben hem in ze armen gevlogen. Eindelijk kon ik hem weer knuffelen in plaats van alleen zien via Skype. Snel de taxi gepakt richting seminyak. Hier verblijven we de komende dagen.

23 november
Vandaag stond er een verassing voor Lars op de planning omdat hij de dag erop jarig is. Als verassing heb ik hem meegenomen naar een privé villa met alles erop en eraan inclusief eigen zwembad. De villa was echt super mooi en de service van het personeel uitmuntend. Toen we savonds gingen eten kwam de regen met bakken uit de lucht. We zaten bij een tentje aan het strand maar door de harde wind kwam al het regen naar binnen. Snel ons eten opgegeten en naar de taxi gerend. De straten stonden ondertussen compleet blank. Ook was vandaag de dag dat vulkaan de Agung is begonnen met uitbarsten.

24 november
Helaas was het weer vandaag ook niet top. We zijn dan ook lekker gaan chillen in de villa en savonds voor Lars zijn verjaardag heerlijk uiteten geweest en nog lekker een cocktail gedronken.

25 november
Afscheid genomen van de villa helaas. Die ga ik toch wel een beetje missen. Na al die hostels was zo'n villa echt even genieten. We hebben een Uber taxi besteld richting Tanah Lot. Helaas was het hotel dat we geboekt hadden niet zo best. De badkamer was erg smerig de kamer zelf was best prima. Gelukkig hebben we het maar geboekt voor 1 nacht. Ik heb mijn douchebeurt deze keer maar even overgeslagen. Nadat we onze tassen hadden gedumpt. Zijn we richting de Tanah Lot tempel gegaan. Deze tempel ligt op een berg in de zee. Zo'n 20 meter uit de kust. Als het eb is kan je er over de zandbak naar toe lopen. Het was een mooie tempel en gaaf om te zien dat ie in het water ligt. We zijn daarna lekker gaan zitten in het parkje op de cliff om de zonsondergang te zien. Tijdens het wachten was ik zelf ook nog even de toeristische attractie. Er kwamen 3 Indonesische meiden naar me toe en wilden allemaal met me op de foto. Ik begreep er eerst niks van en dacht dat ze bedoeld dat ze een foto van Lars en mij wilde maken zodat we geen selfie hoefde te nemen. Uiteindelijk begreep ik dat het ze om mij ging. Toch bijzonder om je even als een BN'er te voelen. Daarna hebben we een prachtige zonsondergang gezien. Helaas was de plek waar we zaten verder helemaal uitgestorven dat zelfs een eettentje vinden een uitdaging werd. Uiteindelijk zijn  we beland bij een soort KFC, maar het eten was heerlijk. Daarna snel in me lakenzak gekropen en gaan slapen.

26 november
Vandaag gaan we naar Ubud. Wat erg fijn is in Bali in tegenstelling tot Thailand, is dat de afstanden van plek naar plek een stuk kleiner zijn. Dat maakt het reizen een stuk aangenamer. Eenmaal aangekomen in Ubud zijn we lekker gaan zwemmen in het zwembad en het dorpje een beetje gaan verkennen.

27 november
We zijn vroeg opgestaan vandaag. Allereerst zijn we naar monkey forest gelopen. Wauw wat een hoop apen zeg! Super gaaf om te zien. De apen zijn ook zo erg gewend aan mensen dat ze niet naar je omkijken verder. Je moet wel oppassen natuurlijk. Als je ze gaat voeren of uitdagen dan bijten ze je snel. Na monkey forest hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar de Tegalalang rijstvelden gereden. Echt super gaaf om te zien en zo groen! Het rijstveld behoort tot 1 familie en is mega groot. Ze vragen een donatie als je door de velden heen wilt lopen. Met deze donatie houden zij de velden bewandelbaar. Toen wij een donatie gaven was het volgens de dame niet genoeg en vroeg ze om meer. Ik vond het erg brutaal aangezien het om een donatie gaat. Maar goed toch wat meer gegeven en toen mochten we doorlopen. We wilde meteen gaan klimmen naar de top van de rijstvelden. Tot onze verbazing komen we verderop weer een donatie punt tegen. Deze man vroeg nog veel meer terwijl wij daarvoor ook al betaalt hadden.
Na flink onderhandelen mochten we voor een klein bedrag doorlopen naar de top. Het uitzicht was schitterend!

Omdat de vulkaan flink as aan het spuwen was werden wij toch wel nieuwsgierig. Daredevils dat we zijn, besloten we naar de vulkaan toe te rijden om een glimp van het natuurgeweld op te vangen. Onderweg begonnen we de zwavellucht al te ruiken en op een bepaald moment kregen we ook as in onze ogen. We hebben toen maar besloten om toch om te keren in de hoop dat we hem later vanaf een ander punt ergens te kunnen zien. We blijven toch nieuwsgierig he :p. Hierna zijn we door gereden naar de Tegenungan waterval! We hadden hoge verwachtingen van de waterval maar helaas kwamen we van een koude kermis thuis. In het regenseizoen is de waterval meer modder dan water haha. Maar evengoed mooi om gezien te hebben. We konden er helaas dus ook niet zwemmen.

28 november
Vandaag zijn we vanuit Ubud met de uber taxi richting Padangbai gegaan. Wat een uitvinding die uber taxi's. Super makkelijk te regelen en scheelt behoorlijk in de kosten. We zijn na aankomst naar blue lagoon beach gelopen. Het water deed zijn naam eer aan helaas was het strand zelf wel erg vies. Er lag veel afval. Nadat we gingen zitten kwamen er ook nog allemaal aapjes langs. We waren niet blij met ons hotel. De hele badkamer en kamer zat vol met schimmel. Ook vonden wij savonds 2 bedbugs in de rand van het bed. We hebben de hele kamer nagekeken en het waren er gelukkig maar 2. Toch maar wel weer de lakenzak te voorschijn getoverd.

29 november
De volgende ochtend zijn we flink gaan klagen. Ik wilde gewoon mijn geld terug. Zoals wat ze hier vaker doen geven ze alleen maar aan dat ze je niet begrijpen. Flink pissig geworden maar het enige wat we kregen was een gratis cola. Nog een klachten brief achtergelaten voor de manager maar ja daar zullen we nooit meer wat horen. Dus ook maar even een slechte recensie schrijven op Tripadvisor en booking.com. Gelukkig hadden we maar 1 nacht geboekt en konden we snel op de boot. Next stop de Gili eilanden. Na 1.5 uur met de boot kwamen we aan op Gili Trawagan. Dit eiland is echt een paradijsje. Het is klein en er rijden geen gemotoriseerde voertuigen. Alles gaat hier per fiets of paars en wagen. De stranden hier zijn wit met super helder water. Gelukkig was het weer hier op Gili ook een stuk beter. Eindelijk volop zon. Bij ons hotel aangekomen kregen we nog een leuke verassing. We kregen een gratis upgrade van Standard studio naar een superior room. Bij deze kamer hadden we gewoon een badkamer in de buitenlucht. De rest van de dag zijn we lekker gaan chillen op het strand.
Savonds spraken we een man die nog mensen zocht voor de snorkeltour de volgende dag. Als we mee wilde zouden we 90.000 Rupiah betalen. Omgerekend zo'n 6 euro ongeveer. Goeie deal dus die hebben we meteen aangepakt.

30 november
Vandaag hebben we de snorkeltour. Helaas stond er veel wind vandaag en dus ook veel stroming. De snorkel punten werden dus ook aangepast naar andere plekken helaas. We zouden eigenlijk naar de statues gaan die onder water liggen. Leek me erg gaaf om te zien maar helaas ging dat wegens de stroming niet door. De eerste stop die we maakte was bij het eilandje gili Menno. Lars en ik sprongen met goeie moed van de boot. Na zo'n 4 meter zwemmen voelden we ineens van alles prikken over ons hele lichaam. We zijn snel terug gezwommen naar de boot. Wat bleek, het was een hele zwerm met mini kwallen. Jeuken en prikken als een gek natuurlijk. De man van de boot wist te vertellen dat deze kwalen beeten niet zo erg zijn omdat ze nog klein zijn. We zouden er nu een uurtje last van hebben en daarna zou het overgaan. Gelukkig was het met een uurtje ook weg. Toen we op de boot zaten zagen we nog een zeeschildpad voorbij zwemmen. Dit is al de 2e keer dat ik er 1 zie maar telkens niet als ik in het water lig helaas.  We zouden hierna nog 2 snorkel punten aandoen. Ik was erg aan het twijfelen om nogmaals het water in te gaan vanwege die kwallen. Maar bij het tweede punt zouden we veel kans hebben op zeeschildpadden. Dus toch weer het water in.

En ik heb hem gezien hoor de zeeschilpad terwijl ik nu wel in het water lag. Echt zo gaaf om te zien. Helaas had Lars de gopro en zag de zeeschildpad niet. Dus op beeld heb ik hem helaas niet. Aan het einde van de tour zijn we aangemeerd op Gili Air. We hebben op Gili Air wat gedronken en zijn daarna weer terug gegaan. Op Gili Trawagan kan je ook erg goed uitgaan dus savonds zijn we het nachtleven ingedoken. Heerlijk feesten op het strand.

1 december
Vandaag hebben we een fiets gehuurd en zijn we lekker gaan fietsen over het eiland. Omdat dit eiland geen gemotoriseerde voertuigen heeft zijn de wegen ook niet verhard. Onderweg op de fiets moest je dus ook goed opletten. Veel kuilen in de weg en stenen daarnaast waren sommige stukken gewoon rul zand dus sommige stukken moesten we lopen. Op een gegeven moment kwamen we aan bij een klein dorpje  waar echt de locals wonen (veel mensen die werken op de gili eilanden wonen op Lombok, dus heel bewoond is het hier niet). Wat een armoe om te zien. Het zijn gewoon hutjes in elkaar gezet met golfplaten en wat houten balken. Uiteindelijk 2 uurtjes later zijn we weer terug bij het begin punt en hebben we een compleet rondje om het eiland gefietst. Zo klein is het eiland dus. Was echt even heerlijk om weer eens te fietsen. Aan het eind van de middag trok het helemaal dicht en kwam er ook rook van de vulkaan onze kant op. Ons hotel hadden we geboekt tot morgen, maar onze plannen werden erg onzeker. 1 vanwege de vulkaan en 2 omdat het weer soms erg tegenviel op Bali.  We wisten niet zo goed wat we nou zouden gaan doen. Blijven we nog langer op Gili, gaan we weer terug naar Bali en zetten we ons reis daar voort. Maar wel met de kans dat we  misschien niet kunnen vliegen naar Vietnam als de vulkaan blijft uitbarsten en as spuwen.       Andere optie was om vanwege het weer ook nog een weekje Thailand te doen en vanuit daar naar Vietnam vliegen dan zouden we 3 weken Bali doen en 1 week Thailand. Ook Java moesten we al overslaan vanwege een typhoon die daar aankwam en een slechte verbinding qua vluchten naar Vietnam. Al met al liep alles dus behoorlijk in de soep. We hebben gekozen om 3 december naar Thailand te vliegen omdat het vliegveld van Bali nu open was en we toch te bang waren dat ie straks weer ging sluiten vanwege de vulkaan.

2 december
Vandaag zijn we met de boot terug gegaan naar bali en hebben 1 nachtje geboekt in Kuta. Dichtbij het vliegveld. Kuta was groot. Veel winkels een mega shoppingmall en heel veel bars. Ondanks dit niet is waardoor je naar Bali gaat was het leuk om te zien en hadden we er best een dagje langer willen blijven.

3 december
Vandaag vliegen we naar Bangkok. Ik heb gemengde gevoelens. Eigenlijk is de reis door Indonesië behoorlijk in de soep gelopen en was de keus om te vertrekken erg moeilijk. Ik heb genoten van wat ik van Bali heb gezien maar het gevoel dat we ook zoveel hebben gemist van Bali maar ook dat we Java totaal niet hebben gezien overheerst. Dit land blijft nu dus op me lijstje staan om zeker nog een keer naar terug te keren.

Wat ik wel nog echt kwijt moet is dat ik de mensen uit Indonesië echt de meest lieve en oprecht geïnteresseerde mensen vindt!

1. Hans:
    9 december 2017
    Wat mooi hoe je alle avonturen weer op 'papier' heb gezet. Weer genoten bij het lezen daarvan. Onwijs jammer dat er delen van je reis uitvallen of door natuurgeweld niet door kunnen gaan. De schildpad heb je nu echt in, en onder-, water gezien. Die ervaring delen we (voor mij was het op klein Curacao in 2010). Een donatie vragen is daar in Azië ook overal hetzelfde. Ja, je moet echt onderhandelen. Jullie maken er een heel mooie reis van, ben blij voor jullie. Veel plezier
  2. Opa:
    14 december 2017
    Sorry dat ik zo laat ben met terug mailen, maarfb heeft voor mij nog steeds vele geheimen. Bedan kt voor je prachtige verslag. Net alsof ik bij jullie ben. Vooral dat met die asspuwer op Bali. Hier alles rustig en stil, komen langzaam uit de dip. Met een brunch thuis, op de vierde dec, oma's verjaardag gevierd. Hoop dat jullie nog vele mooie dingen mogen zie en kijk uit naar je volgende verslag.Knuffels en liefs van opa(stoffer)