Laatste avonturen in Thailand

13 november
Vandaag zijn we aangekomen op Koh Phi Phi. Meteen al bij aankomst in de haven was ik verbluft door de schoonheid van het eiland. We wilde een taxi nemen richting ons hostel. Ik ben gaan vragen aan een vrouw in het restaurant waar we een taxi konden pakken. Als antwoord kreeg ik: ' er rijden hier geen taxi's alleen taxiboten'. Wij kijken elkaar aan en denken dat kan toch niet. Ons hostel ligt meer naar het binnenland dan aan zee. Toen we eenmaal verder liepen kwamen we er achter dat op het hele eiland geen auto's rijden. Haha dat verklaard dus waarom die vrouw me zo raar aan zat te kijken toen ik vroeg naar een taxi. We stonden daar dus met de backpack op de rug en kleinere rugzak op de buik in 32 graden met ons hotel op zo'n kwartier lopen afstand. Is niet heel ver maar met zoveel gewicht op je rug en die warmte een behoorlijke klus. Wat we wel konden krijgen was tegen betaling een Thai die meeloopt met zijn loopkar. Daar kon de bagage dan in. Toch dit aanbod afgeslagen en besloten te gaan lopen. Die avond een snorkeltour geboekt voor de volgende dag en savonds heerlijk bij een tentje gaan zitten met een vuurshow en live muziek. Was een geslaagde avond!

14 november
Vandaag hebben we hele dag snorkelen en eilandjes hopen met de longtail boot op het programma staan. We moesten om half 9 bij het tour bureautje zijn en vanaf daar werden we dan opgehaald. Helaas waren we een beetje verdwaald geraakt en kwamen we te laat aan. Zo'n 15 minuten. Gelukkig konden we wel nog mee. De snorkel tour was gaaf! Eerder al gesnorkeld op Krabi, maar hier op Koh Phi Phi was het water zoveel helderder, meer vissen en meer en mooier koraal! In 1 woord prachtig! We zijn ook op bamboo island en Maya bay geweest. Bamboo island is voor mij tot nu toe her mooiste eiland wat ik heb gezien. Het is onbewoond en er is niks meer mee gedaan na het tsunami. Je zag dus nog wat wraken van gebouwtjes. Dit in combinatie met de mooie natuur en het heldere water maakt het voor mij het mooiste eiland tot nu toe! Maya bay is erg populair en overladen door toeristen. Het stukje strand is alleen te bereiken per boot en bekend uit de film 'The Beach'. Ik vond de omgeving mooi, maar niet bijzonder. De populariteit van dit stukje strand snap ik dan ook niet helemaal, maar misschien heb ik daar de film voor moeten zien! Na de snorkeltour begon het hard te regenen. We hebben alleen snel wat gegeten en zijn toen vroeg gaan slapen.

15 november
Vandaag zijn we naar het viewpoint gelopen. Een wandeling van 4 km de berg op. Het was afzien maar meer dan waard. Wat een ongelooflijk mooi uitzicht! Echt genieten. Verder lekker wezen winkelen en lunchen en de door reis voor morgen regelen. Volgende stop is Khao Sok nationalpark.

16 november
Vandaag zijn we de hele dag onderweg geweest naar Khao Sok. We hadden een huisje geboekt midden in bossen. Er zaten veel apen die gewoon rustig bij je langskwamen op het balkonnetje. Vandaag hebben we de Lake tour geboekt. We gaan morgen ochtend richting de jungle en zullen daar ook 1 nachtje slapen in een hutje op het meer. Tijden de tour zullen we ook gaan hiken door de jungle.

17 november
We werden om 9 uur opgehaald om naar de jungle te gaan! We werden afgezet bij de boot en gingen met de boot verder de jungle in. Wat een prachtige natuur om te zien zo vanaf het water. We werden naar ons hutje op het water gebracht om he spullen neer te zetten en even te lunchen. Daarna zou de trekking gaan beginnen. Het hutje was erg basic wat juist paste in deze omgeving. Er was ook alleen stroom tussen 17:30 en 22:30. Eenmaal de spullen gedropt zijn we meteen het meer in gedoken. Wat was dat heerlijk. Het water was lekker warm. We kwamen er al gouw achter dat we met bijna alleen maar Nederlanders de tour deden dus er was al snel een band. Dit maakte het heel gezellig en we waren echt een groep ipv allemaal individueel. Na het zwemmen heerlijk geluncht en toen was het tijd voor de trekking. Jezus wat een tocht was dat. We begonnen in de jungle waar de paden steeds onbegaanbaarder werden. Lopen door de modder, met schoenen en al door beekjes tot over taken heen klimmen en onderdoor kruipen. Maar dit was nog maar het begin. We kwamen aan bij een cave waar door heen zijn gaan trekken. De cave lag vol met grote en kleine stenen water en alles was glibberig. En ow ja het was natuurlijk ook nog donker je zag dus geen hand voor ogen. Tijdens het lopen (zeg maar gerust klimmen en klauteren) door de cave kwamen we veel vleermuizen tegen ook mega grote spinnen. Toch een beetje een angst overwonnen want de spinnen deden me later niet zoveel meer. Zolang ze maar wel stil blijven zitten hahaha. Hoe verder we de cave in gingen hoe hoger het water stond. Tot een bepaalde punt waar ik met mijn korte pootjes gewoon zwemmend verder moest door de cave. Later zelfs nog van een waterval naar beneden proberen te klimmen. Helaas gleed ik midden op de waterval weg en gleed ik naar beneden. Normaal gesproken vind ik mijn brede heupen niet zo leuk, maar zowaar was ik blij met ze. Mijn val werd namelijk gebroken doordat ik met mijn heupen tussen 2 stenen bleef hangen. Zijn ze toch nog ergens goed voor :p. 4.5 uurtjes later staan we weer bij de boot en hebben we deze bare tocht maar mooi even gedaan! Ik heb het geflikt en ik ben trots op me eigen prestatie! Niet opgegeven en doorgegaan tot het eind en wat was het gaaf om te doen! Toch wel een grote highligt van me reis. Teruggekomen bij het hutje meteen het meer in gedoken en alle blubber van de kleren en schoenen afgespoeld in het meer. Savonds met de hele groep gegeten wat onwijs gezellig was. Zelfs een stel uit Egmond tegen gekomen. Wat is de wereld toch klein dan. Later op de avond bleek dat er echt duizende sterren aan de hemel stonden. De avond was super helder dus het beeld was prachtig. Heerlijk op de vlonder gelegen kijkend naar de sterren. Want ondanks zo'n grote reis zit het geluk en genieten hem toch ook in deze kleine dingetjes en genoten dat heb ik zeker!

18 november
Vroeg op vandaag! 6:30 uur gaan we weer de jungle in om dieren te spotten. Helaas hebben we op een paar apen, een toekan en wat andere vogels na niks gezien. Maar de pret mocht het niet drukken want de omgeving blijft prachtig. Daar kan ik wel uren op een boot rond dobberen. Hierna zijn we gaan ontbijten en gaan kajakken over het meer. Je mocht gewoon zelfstandig kajakken dus ik ben lekker alleen een rustig plekje op gaan zoeken. Eenmaal gevonden ben ik gestopt met peddelen en heb ik alleen maar om me heen gekeken. Wat een rust! Geen geluiden van auto's mensen of iets dergelijks. Alleen het geluid van klotsend water en de apen en insecten. Puur genieten! Als je het mij vraagt had ik er zo nog een aantal dagen willen blijven! Helaas was die dag ook de dag dat we weer terug moesten naar de bewoonde wereld. Op de terugweg zijn we nog gestopt bij een cave! Deze was verder niet bijzonder. We vonden er alleen slangen eieren, maar geen slang gezien. Op de terugweg nog lekker geluncht en weer naar het hotel gegaan. Die middag meteen de doorreis gepland. We gaan met de bus richting Ao Nang om daar een nachtje te slapen en vanuit daar de volgende ochtend door te reizen naar Phuket. Toen we opgehaald werden met de bus zaten er stom toevallig dezelfde mensen in van de tour. Dus was een gezellig ritje. Wij zijn al in Ao Nang geweest en besloten dus om weer in hetzelfde hostel te gaan slapen. We werden meteen herkend toen we aankwamen en kregen een warm welkom.

19 november
10 uur gingen we met de bus naar Phuket. Zoals ik hier inmiddels gewend ben duren alle ritten veel langer dan nodig is. Zo ook vandaag. Ach ja je doet er weinig aan en inmiddels begint het aardig te wennen. Wat zal ik in Nederland ineens blij zijn met de NS en Connexxion. We verbleven in Patong. Waar we normaal gesproken in dorpjes verbleven leek dit wel een stad. Wat imens hier allemaal. Na een rondje gelopen te hebben, hebben we hier echt overduidelijk kennis gemaakt met waar Thailand om bekend staat. Cocobars, ladyboys en sekshows. Voor de grap zijn we toch door de straten waar dit alles zich afspeelt heen gelopen. Wat een ellende. De mannen en vrouwen duiken allemaal boven op je en douwen hun folder met sekshows (inclusief plaatsjes van alle piemels en vaginas) in je gezicht. Maar snel doorgelopen want dit ding me toch wel heel ver. Maar een hele ervaring om meegemaakt te hebben. Daarna lekker gaan slapen.

20 november
We hadden het hotel voor 1 nacht geboekt wat we meestal doen om als het bevalt daarna bij te boeken. Helaas ging dat hier niet zo makkelijk. Ze hadden ons een upgrade gegeven naar superior room kosteloos. Toen ik wilde bijboeken zou ik voor die kamer nu ook de superior prijs moeten betalen. Ik als backpacker on a budget gaat dat natuurlijk niet doen. Toen ik vroeg naar een gewone kamer was de service ver te zoeken. Dat moest ik maar via internet boeken, dan uitchecken om vervolgens om 2 uur in de middag weer terug te komen om opnieuw in te checken. Daarnaast mocht ik mijn backpack niet bij hun achter de receptie zetten, maar moest ik hem maar gewoon in de lobby laten liggen. Ik was er behoorlijk klaar mee. Ben opzoek gegaan naar een ander hotel. Ook dit ging niet makkelijk, maar uiteindelijk gevonden. Het was de bedoeling om te gaan winkelen, maar we liepen nu met onze backpack wat niet fijn is in 32 graden. Dus maar gaan eten en wachten tot 2 uur tot dat we bij ons andere hotel konden gaan inchecken. Toch evengoed kort gaan winkelen in het mega winkelcentrum dat vlak bij ons hotel zat. Om 5 uur teruggegaan naar het hotel om de begrafenis van oma bij te wonen via Skype wat erg fijn was om er zo deel van uit te kunnen maken. Die avond zijn we als afleiding  gaan bowlen. Was fijne afleiding. Helaas heb ik wel alle potjes verloren:(.

21 november
Ray is vanochtend vroeg vetrokken voor zijn bootcamp. Ik blijf vandaag nog in Phuket. Vandaag ben ik lekker gaan winkelen en heb ik lekker op het strand gezetten. Daarna nog even langs de Starbucks geweest voor een lekker koffie. Op het terras aan de praat geraakt met een Indische man die naar New York verhuist is. Was erg leuk om even een gesprek te voeren als je al de hele dag alleen bent. Gelukkig heb je hier snel contact met andere reizigers en is een praatje zo gemaakt.
Ik ben vroeg gaan slapen want morgenochtend 6 uur werd ik opgehaald voor me transport naar het vliegveld. Morgen ga ik door naar de volgende bestemming. Bali it is!

Liefs

1. Hans:
    26 november 2017
    Met ontroering jouw/jullie avonturen gelezen. Zo herkenbaar met wat ik meemaakte in 2014 en begin dit jaar. Vervoer is een heel eigen ding daar. Er is geen westerse norm aan aan te verbinden. Je beleeft het, wordt er in meegenomen en, zoals je al schreef, kan niets anders doen dan je overgeven. Gelukkig zie je genoeg onderweg en is de belevenis van de reis (de interactie met de medereizigers) een ervaring op zich. De rust op het meer en de duizenden sterren (mijn woestijn ervaring) en het bruisende leven op straat. Ik zou zo weer een reis boeken!!! Ik vind het zo goed dat je deze reis maakt en met deze ervaringen in je rugzak jouw verdere leven doorloopt. (Jammer, kunnen we je niet meer bang maken met een spin ;-) ) Ik ben ook blij voor Raymond dat ie dat samen jou meemaakt en ook zijn rugzak vult met deze ervaringen. Zo veel meer dat je nog gaat beleven, ik ben blij en jaloers tegelijk. Maar zonder afgunst. in 1 woord GEWELDIG. Veel plezier en succes op jullie tocht.
  2. Anouschka:
    26 november 2017
    Leuk dat er veel herkenbaarheid zit in onze ervaringen en die van jou in India! Ik ben ook zeker blij dat ik deze stap gezet heb. Zoveel ervaringen en inzichten die je op zo'n reis opdoet. Nu begrijp ik ook meer van jouw verhalen pa! Dit is nog maar het begin ben klaar voor de volgende avonturen die gaan komen!
  3. Monique van ter Meij:
    28 november 2017
    Weer zo'n prachtig verhaal in 1 adem beleef ik jullie ervaringen mee. En zoals ik steeds zeg..je schrijft t alsof ik er bij ben of...komt dat omdat ik een beelddenker ben ..die opmerking over je heupen tijdens je vakantie..ik zat in me eentje hard te lachen want zag t gewoon voor me en vooral jouw gezicht. Wat betreft NS en Connexxion zo zullen er vast meer waarderingen zijn naar ons kikkerlandje. Alles wat voor ons zo vanzelfsprekend is... bijvoorbeeld gewoon een nacht bijboeken in een hotel. Ik vind t zo top dat jullie deze ervaringen mogen beleven..ook uniek zo met je broer. Wij waren superblij dat de mogelijkheid er toch was om via de Skype het afscheid van ons door jullie zo mee te beleven..maakt t dan misschien toch iets eenvoudiger voor de verwerking. Fijn dat jullie dit samen konden doen. Inmiddels is Lars bib je en is er veel aan de hand in Bali. Nu is t wachten op een nieuw reisverhaal. Ook voor jullie samen veel plezier deze weken samen...enuh zo'n onbewoond eiland lijkt mij wel wat😄