Vietnam

13 januari 2018

Hoi allemaal,
Tijd geleden weer dat ik wat heb geschreven. Dit word dus een lange blog!

12 dec
Vandaag zijn we vanaf Bangkok naar Vietnam gevlogen. We beginnen in de hoofdstad van Vietnam: Hanoi. In Hanoi hebben we een hostel geboekt midden in het oude centrum. Het was een druk hostel. Dat wij onze kamer in liepen en de andere backpackers begroette werden we aangekeken alsof we uitschot waren en niemand zei wat terug. Erg gezellig dus. Wiet of hasj binnen roken was ook meer dan normaal (niet in de kamer gelukkig). We zijn even Hanoi in gegaan opzoek naar een eettentje. Tot onze verbazing was er bijna geen restaurant te vinden alleen maar streedfood. We twijfelde al langer om het streetfood een keer te proberen, aangezien veel mensen zeggen dat het echt heerlijk is. Nu er bijna geen  restaurant te vinden was hebben we gekozen om de streetfood te proberen. Jamjamjam wat was het lekker. Daarna zijn we terug gegaan naar ons hostel.

13 december
Vandaag een drukke dag. Na het ontbijt zijn we naar een reisbureau gegaan om de tour richting Halong Bay te boeken. We gaan 14 december een 2 daagse tour maken met de boot door Halong Bay en slapen ook op de boot. Daarna zijn  we Hanoi gaan verkennen. Als eerst zijn we naar het Ho Chi Min mausoleum gegaan. Hier ligt de voormalige president van Vietnam: Ho Chi Min opgebaard. Helaas konden we niet naar binnen om zijn lichaam te zien. Wel konden we naar voor voormalige paleis. Hier hebben ze een museum van gemaakt omdat deze man heel belangrijk is geweest voor Vietnam. Het paleis was mooi en we zijn een stukje meer te weten gekomen over wat deze man bereikt heeft. Daarna zijn we door Hanoi gaan lopen richting de Hao Lo Jail. Dit is een voormalig staatsgevangenis wat nu ook dient als een museum. Ik ben erg gefascineerd door gevangenissen dus wilde echt heel graag binnenkijken. De gevangenis is tot 1982 in gebruik geweest daarna is het gesloten. De gebouwen waren erg indrukwekkend, omdat ze alles behouden hebben en daarbij ook gewoon levensechte poppen hebben neergezet wat het allemaal net iets realistischer maakt. Daarnaast lees je de verhalen van de martelingen die de gevangen moesten ondergaan, hoeveel dooien per jaar en waar aan ze dan overleden waren. Ook de dodencellen en executie materialen werden tentoongesteld. Ik heb elk verhaal gelezen en vindt het erg leuk dat ik zo'n gevangenis van binnen heb gezien hoe verschrikkelijk de verhalen ook zijn natuurlijk. Daarna zijn we doorgegaan naar kiem.... Lake.... Helaas was het hele meer onder construction. Was een super dag. Met aan het einde zo'n 25.000 stappen op de stappenteller. Dus nog sportief ook.

14 december
Vandaag gaan we een cruise door Halong Bay maken. Om 12 uur zaten we op de boot. We hadden nog mazzel want de standaard boot was stuk dus we gingen voor hetzelfde geld met een luxe boot. We zaten met een groepje van 6 man op de boot en toevallig ook nog allemaal Nederlandse backpackers van onze leeftijd. Was een gezellig groepje. We hebben die middag heerlijk tussen alle rotsformaties door gecruisd en daarna nog heerlijk gaan kajakken. Ook konder we het niet laten om te gaan zwemmen (ondanks de temperatuur van 15 graden). Het was koud maar super tof om te doen. Kan wel weer zeggen dat ik in Halong Bay gezwommen heb. Daarna kregen we nog een kleine kookcursus waarin we geleerd hebben om verder springrolls te maken. Daarna kregen we een heerlijk Vietnamees dinner (het Vietnamese eten is echt verrukkelijk). Savonds zijn we met het hele clubje gaan tuppen. Dat is een kaartspel uit Limburg. Was erg gezellig.

15 december
We hebben op de boot geslapen. S'ochtend kregen we om 7 uur ontbijt. Daarna zijn we aan land gegaan op Cat Ba. Dit is het enige  bewoonde eiland in Halong Bay. Hier hebben we eerst een stuk gefietst en daarna nog gaan lopen door de jungle een cave in. De omgeving was echt adembenemd. Later nog heerlijk geluncht en toen was de cruise over. We hebben daarna de bus genomen richting Tam Coc. Hier blijven we 1 nachtje.

16 december
Vandaag zijn we naar de rivier gelopen en hebben daar een tourtje met een roeiboot gedaan door de rijstvelden en karstgebergte. Een vietnamese vrouw heeft ons 2 uur lang Over de rivier geroeid. Er stond vandaag erg veel wind dus Lars en ik hebben de vrouw om de beurt geholpen met roeien. Ze liet ons nog rijstkorrels proeven onderweg. Dat was erg lekker. Smaakte een beetje naar rijstwafels. Na deze tocht hebben we nog door Tam Coc (Ninh Binh) gewandeld. Het is hier een prachtige mooie omgeving. Helaas waren de rijstvelden al geoogst in deze periode dus in de zomer schijnt het nog veel mooier te zijn met alle groene rijstvelden. Om half 10 savonds werden we opgehaald door de taxi op weg naar de nachtrein. Op het station met 2 backpackers uit Ierland en Australië nog een biertje gedronken en gezellig gekletst. Om half 11 doken we de nachtrein in. De cabine was klein en de bedjes waren zo'n 50 cm breed. We hadden eersteklas geboekt maar dit was echt geen eersteklas. De trein ging de hele weg alle kanten op (alsof we constant over een wissel reden). Desondanks zijn we toch snel in slaap gevallen.

17 december
Om 4:15 ging de wekker weer. Om 5 uur zouden we aankomen in Dong Hoi ons eindstation. Wij stonden om 5 uur klaar om van de trein te gaan, maar helaas werd dat nog 2 uurtjes wachten. Hadden we nog langer kunnen slapen dus. Maar ja dat weet je in Azië hier nooit. De ene keer zijn ze te vroeg de andere keer veel te laat. In we waren dus vroeg in Dong Hoi. We zijn met de taxi naar ons homestay gereden. Gelukkig was de kamer al beschikbaar dus we konden meteen even douche.
We hebben een scooter gehuurd en zijn gaan touren richting Phong Nha national park (60 km). Helaas was het vandaag koud en stond er veel wind (het is hier ook winter in het noorden van Vietnam). We hebben behoorlijk kou geleden op de scooter, maar het was het waard. Het park was adembenemd. We zijn blij dat we ervoor hadden gekozen om zelf met de scooter te gaan rijden ondanks de kou. We hadden dit anders allemaal vanuit een bus moeten bekijken. Nu konden we overal stoppen, mooie foto's maken en de prachtige natuur op ons in laten werken. In dit park hebben ze verschillende grotten die je kan bezoeken. Wij wilde graag paradise cave en dark cave bezoeken. We zijn begonnen bij paradise cave. De grot was echt super groot. De totale lengte is 31 km. Als toerist kon je tot ongeveer 1 km naar binnen. Het was net een schilderij zo idyllisch dat het was. We wilde eigenlijk door naar dark cave alleen in deze cave staat een laag water en ga je dus ook zwemmen. Je moet ook eerst zipline om er te komen. Dit wilde we super graag doen, maar door de kou ervoor gekozen om het over te slaan. We moesten namelijk ook nog 1.5 uur terug op de scooter en als je dan nat bent geweest is dat helemaal koud. We ipv daarvan nog een rondje door het park gemaakt en zijn daarna weer terug gegaan.

18 december
Vandaag hebben we de bus gepakt naar Hue. De bus was erg krap en er werden onderweg steeds meer mensen ingestopt. Was niet zo'n comfortabele rit. We hadden in Hue een homestay geboekt in plaats van een hotel. Bij een homestay slaap je eigenlijk gewoon bij de mensen thuis. Het principe is bijna hetzelfde als een hotel alleen is het een stuk kleinschaliger. De family hier was erg geïnteresseerd in ons en wilden ons met alles helpen. Super lieve mensen!

19 december
Vandaag gaan we de DMZ tour doen. Vietnam heeft een grote oorlogsgeschiedenis wat ongeveer 40 jaar geleden pas is gestopt. Om de oorlog en alles wat er is gebeurd niet te vergeten hebben ze overal museums van gemaakt en daar een complete tour van gemaakt. Tijdens de tour hadden we een gids die ons de geschiedenis overal achter vertelde. Zo hebben  we over de belangrijkste toevoer wegen (tijdens de oorlog) gereden, Plekken waar veel bombardementen zijn geweest, basecamps, museum met oude oorlogs vliegtuigen, tanks etc. En als laatste zijn we de Vinh Moc tunnels in geweest. Deze tunnels zijn gebouwd voor lokale bevolking om te schuilen tijdens de bombardementen. Was erg indrukwekkend om te zien. De tunnels hebben 3 levels de eerste level is alleen een ingang de 2e ligt op 15 meter diep en hier verbleven de mensen.

Later hadden de Amerikanen een bom ontwikkeld die 15 meter de grond inging en dan pas ontploft. De tunnel was dus niet meer compleet veilig. Ze hebben toen een 3e level gegraven op 23 meter diep. Leuk om te weten is dat de complete tunnel bestaat uit kleigrond en dat de tunnel met een lengte van 2 km binnen 10 maanden gegraven is. Het was de veiligste tunnel van Vietnam. Alle families uit het dorp hebben alle bombardementen overleefd.

20 december
In Hue is er in 2004 een compleet waterpark gebouwd. Er gaan 2 verhalen over het park: 1 dat het park nooit open is geweest en 2 dat het park later failliet is gegaan. Vandaag de dag is het in iedere geval verlaten en alles vervallen. We wilde dit graag zien en zijn met de scooter die kant op gereden. Het was bizar om te zien hoeveel geld er in is gestopt om het te bouwen  en nu alles vervallen is. helaas hadden we de rest van de dag regen dus hebben we weinig gedaan.

21 december
Vandaag hebben we de scooter gepakt en zijn we gaan touren door Hue. Mooie omgeving. We hebben de imperial bezocht (soort van paleis). We zijn niet naar binnen gegaan omdat de prijs vrij hoog was en het voor ons niet bijzonder genoeg was om dat ervoor te betalen.

22 december
Vandaag reizen we door naar Hoi An. De weg er naar toe schijnt prachtig te zijn (ook wel de Hai Van Pass genoemd. Bekend uit Top Cear) dus wij hebben besloten om allebei ons eigen motorbike te huren en zelf die kant op te rijden. De rit was zo'n 160 km lang door de bergen. Het was echt geweldig om te rijden. De vrijheid die je heb, de wind door je haren en dan de adembenemende uitzichten maakt dit  een super grote highligt van Vietnam voor mij!

23 december
 Vandaag zijn we Hoi An gaan ontdekken. We hebben een fiets geleend bij ons homestay en zijn naar de oude stad (ancient city) gefietst. Alle huizen zijn oud en vooral veel geel. De straatten zijn versierd met allemaal kleurrijke lampionnen want de stad heel knus en sfeervol maakt. Tijdens onze wandeling door de stad kwamen we langs een bruiloft. Wij waren wel nieuwsgierig dus we bleven vanaf een afstandje staan kijken. Op een bepaald moment hadden de bruiloft gasten ons gezien. Dit resulteerde erin dat er 25 man tegelijk op ons af kwamen en allemaal met me op de foto wilde. Ik voelde me echt even speciaal op dat moment alsof ik Cameron Diaz was ofzo. Na alle foto's zijn we maar weggegaan omdat nu alle aandacht naar mijn blonde haar en blauwe ogen ging in plaats van naar de bruid. Later grapte Lars nog dat ik voor elke foto geld had moeten vragen. Dan hadden we in iedergeval een avondje gratis en luxe kunnen eten Haha!

24 december
We zijn bij het homestay waar we verblijven uitgenodigd voor een kerstdiner deze avond. Het leek ons erg leuk om met een Vietnamees gezin en de rest van de gasten te eten en kerstavond te vieren dus we zijn graag op het aanbod ingegaan. Het diner was erg lekker en sfeer was gezellig. Was dus een leuke kerstavond.

25 & 26 december
Eerste kerstdag hebben we weer de fiets gepakt en zijn we ons eigen tempel tour gaan doen. De tempels waren mooi om te zien, maar bijna allemaal hetzelfde. Daarna wilde we lekker uit eten maar liever niet te ver van ons homestay. Helaas belande we in een restaurantje wat geen lekker serveerde en niks begreep van onze vragen. We zijn weggegaan en hebben bij een ander restaurant nog wat gegeten. Daarna zijn we naar ons homestay gegaan want daar hadden we afgesproken met een Indische jongen die we hier hebben ontmoet. Hij had ons verteld over Soju  een Zuid Koreaanse likeur. Deze wilde wij wel proeven dus dat gingen we deze avond doen.

27 december
Vandaag zijn we vertrokken naar het vliegveld van Danang om onze vlucht te pakken naar Ho Chi Min city. We wilde daar graag oud & nieuw vieren. We hadden van te voren een hotel geboekt omdat het met oud & nieuw druk zou zijn in de stad. Helaas kwam ik er bij het opzoeken van het adres achter dat ons hotel was geannuleerd. Ze hadden een mail gestuurd waarin de titel hetzelfde was als de titel altijd is bij een reserveringsbevestiging. Ik had de mail dus niet geopend. Daar stonden we dan op het vliegveld zonder een hotel. We zijn toen maar onder het genot van een Starbucks koffie opnieuw een hotel gaan zoeken. Dit was nog best lastig vanwege de drukte. Uiteindelijk vonden we er 1 waar de recensies niet heel slecht waren. Aangekomen bij het hotel bleek de kamer best wel een hok te zijn. Het was klein de badkamer vochtig en rook naar schimmel en de airco had ook schimmel. Ik ben bij de receptie gaan klagen. Gelukkig kregen we al snel een nieuwe kamer die beter was en met een uitzicht over de stad.

28 december
We zijn op tijd opgestaan om de stad te gaan verkennen. We zijn naar een markt gaan lopen en lekker gaan winkelen door de stad. Was erg leuk en goed geslaagd allebei. Savonds zijn we nog uitgegaan op de barstreet wat een hele beleving was.

29 december
Vroeg uit de veren want we gaan de Mekong Delta (een grote rivier die doorloopt Cambodja in) tour doen. De tour duurt 2 dagen. Onderweg met de bus naar de Mekong Delta toe stopte we bij een groot gebouw. Iedereen werd een zaal ingesluisd en daar moesten we plaats nemen. We kwamen terecht in een of andere verkoop show. Denk aan een tellsell reclame en dan weet je precies wat wij te zien kregen. Echt elk product werd gedemonstreerd. Bij de Mekong aangekomen zijn we overgestapt in een boot. Onderweg stopte we op verschillende eilandjes. Bij de eerste zouden we naar een slangen boerderij en bijen boerderij gaan. Een boerderij konden wij het niet echt noemen. Het was meer een restaurant met in het kleine tuintje ernaast 1 bak met 2 slangen en een box met bijen op een honingraat. Niet wat we ervan verwachtte dus. Wel zijn we met de slang om ons nek op de foto geweest. We zijn met de boot verder gevaren naar het smalle gedeelte van de Mekong Delta. Dit moest voor mij de highligt worden. Op de foto's zag het er super mooi uit in ieder geval. Om hier doorheen te varen moesten we overstappen in een kleine roeibootje. Toen we er doorheen vaarde zag het er mooi uit maar tegelijkertijd viel het tegen. Er vaarde zoveel bootjes dat je bijna niks anders zag dan boten en als je dan wilde kijken naar de groene omgeving eromheen (wat dus zo mooi schijnt te zijn) zie je dat ze er tussendoor zoveel van het groen hebben gekapt en dat er alleen nog dode stronken staan. Super zonde. Verder zijn we nog naar coconut candy fabriek geweest. Hier hebben we gezien hoe ze de candy maken. Daarna weer de bus in op weg naar ons hotel. We verbleven in het stadje Can Tho. Dit was het leukste van de hele tour. Het stadje was mooi en nog niet zo gericht op toeristen. Dat merkte ik vooral omdat alle vietnamese zo erg naar me keken en ook bleven kijken. Ik was in dit stadje met me blonde haren toch een weinig geziene gast.
Ow en dan vergeet ik jullie bijna te vertellen over onze geweldige gids. Deze man praatte zoveel maar zei eigenlijk niks en wist geen enkele vraag te beantwoorden. Het meeste van wat de gids heeft vertelt en mij is bij gebleven is: Lady's and Gentlemans en Yeah. Deze woorden zei hij in elke zin. Behoorlijk vermoeiend.

30 december
Vandaag was de 2e dag van de tour. We zouden naar een floating market gaan. Wij hadden een beeld van kleine bootjes die van alles zouden verkopen en dan vooral groente en fruit. Uiteindelijk waren het allemaal grotere boten met massa producten. We hebben 3 kleine bootjes gezien met wat fruit en koffie.

31 december
Vandaag zijn we naar de Cu Chi tunnels gegaan. Dit zijn de extreem smalle tunnels waar de soldaten doorheen kropen tijdens de Vietnam oorlog. Ook hebben we tijdens de tour de boobytraps gezien die ze gebruikte. Erg heftig. Als laatste mochten we zelf de tunnels in. De tunnels zijn zelfs groter gemaakt omdat de westerse toeristen er anders niet eens in passen. Ik ben er zelf niet in gegaan, omdat bang was in paniek te raken in zo'n kleine ruimte. Lars is er wel ingegaan. Hij moest op handen en voeten  kruipen naar het einde van de tunnel. Aan het eind van de tour was er een shooting range. We konden het niet laten en hebben beide geschoten met een AK47. Het schieten was echt super vet! Rond een uurtje of 3 waren we weer terug in Ho Chi Min en zijn we daar een markt over gegaan. Daarna hebben we heerlijk gerelaxed bij het zwembad op de rooftop. Ultiem genieten! Daarna klaar maken want hebben via Facebook met een groepje Nederlanders afgesproken die ook oud &nieuw vieren in Ho Chi Min. Uiteindelijke waren we met 20 man. We zijn eerst met de hele groep wat gaan eten en daarna hebben we op het Ho Chi Min plein afgewacht tot de count down. Het was erg gezellig met de groep. Helaas was na de count down het feestje ook gelijk over. Er was geen muziek meer en ook iedereen vertrok meteen. Wij zijn daarna ook maar naar de bar gegaan. Was evengoed een leuke oud & nieuw zo met ze alle.

1 januari
Vandaag was natuurlijk brak dag. We hadden gepland om lekker uit te slapen, maar om 6 uur in de ochtend begonnen ze achter onze kamer lekker te boren en te verbouwen. Achteraf bleek er een hele bouwplaats te zijn in de gang die achter ons kamer doorliep. Wij hadden dat we incheckte volgens de vrouw van de receptie een kamer gekregen zonder raam omdat de kamers met raam veel geluidsoverlast hebben van de drukke straat. Wij twijfelde al of we hier mee akkoord moesten gaan, maar probeerde het toch. Nu dus bleek dat we op een kamer sliepen naast een bouwplaats klopte haar verhaal van geen kant meer. Waarschijnlijk hebben ze dit gewoon als excuus gebruikt omdat ze geen andere kamer hadden ofzo. Wij zijn die ochtend meteen naar de receptie gegaan en hebben een andere kamer ge-eist weg van de bouwplaats. Eerst werd er erg moeilijk over gedaan maar uiteindelijk kregen we een andere kamer met een raam. We moesten alleen wel allebei in een apart bed slapen. De rest van de dag zijn we lekker gaan relaxen bij het zwembad.

2 januari
Helaas is vandaag de dag aangebroken dat Lars weer naar huis vliegt. Was moeilijk om afscheid te nemen. Wetende dat we zoveel moois samen hebben kunnen beleven en ik nu alleen verder ga. Ik heb na het afscheid meteen de bus gepakt richting Mui Ne. Daar had ik afgesproken met Sanne die ik ontmoet heb in Ho Chi Min. De komende dagen zullen  wij samen een stuk door Vietnam reizen.

1. Hans:
    13 januari 2018
    ........En dan is het verhaal afgelopen en zit ik weer in het mistige Amsterdam. Maar voor en klein uur heb ik meegelift op jullie ervaringen, waande ik me in in Hanoi (de gevangenis), reed mee in de nachttrein en voer mee op de Mekong delta. Werkelijk fantastisch
  2. Monique van ter Meij:
    14 januari 2018
    Tjongejonge wat een indrukken ervaringen. Weer geweldig om te lezen..ook de verschillen van hostels van bouwplaats tot luxe. Gaaf dat je in de halong bay hebt gezwommen..zijn maar weinig mensen die deze ervaring mogen delen. En geweldig dat ze bij de bruiloft met je op de foto wilde..kan me voorstellen dat je je dan zo bijzonder voelt.

Het wachten is nu weer op het volgende indrukwekkende verhaal. Wat een ervaringen zeg..geweldig. ben toch wel beetje jaloers hoor. Maar geniet nog even van de laatste periode. Ik kijk er alweer naar uit om je veilig in mijn armen te sluiten